Event inför sommaren? Hur går det med planeringen?
Mässor och event erbjuder företag och varumärken en möjlighet att presentera sig i bästa möjliga miljö. Låt oss inse att det är huvudmålet för dem som ställer ut vid mässor och evenemang. Ett framgångsrikt deltagande nås genom att sticka ut från mängden och att locka fler besökare till sig.
Listan vi har skapat ger en uppfattning om vad man behöver tänka på och hur man syns bäst!
📌 RESEARCH ÄR NYCKELN TILL SUCCÉ
Med research menar vi inte en plan om vilka produkter som ska ställas ut och vem som gör vad. Vissa företag spenderar så mycket tid på att planera sin egen närvaro att de glömmer att hålla utkik efter konkurrenterna. Ta reda på vem som skall ställa ut, kolla upp deras design och följ dem på deras sociala kanaler. Det ger idéer och förslag till vad man själv kan ta fram till mässan.
📌 VAR UNIK OCH NYSKAPANDE
Nu när man har en bättre uppfattning om vilka som deltar – och känner till deras design – har man en bra idé om hur olika montrar kommer att se ut. Låt inte andra deltagares starka färger och logotyper skrämma bort en – ibland är faktiskt mindre mer.
Istället för att förlita sig på intensiva färger kan man välja en enkel design med ett eller två accentfärger. På så sätt kommer besökarna förmodligen att fokusera på de viktiga sakerna – utställarens produkter, tjänster coh lösningar!
📌 INRED YTAN MED RÄTT PRODUKTER
Listan över produkter som man kan integrera i sin varumärkesstrategi på mässor och event är oändlig.
Den innehåller bl a:
Beachflaggor >
Staketintäckning >
Uppblåsbara portaler >
Eventtält >
Smart frames >
Väggdekaler och folier >
Eyecatchers >
Pop up väggar >
Roll ups >
Mattor >
Sittmöbler >
På vår hemsida har vi tagit fram inspirationsmiljöer för både mässor och event för att man snabbt skall få en överblick av möjligheterna.
Inspiration event >
PDF event >
Inspiration mässor >
PDF mässor >
Det är viktigt att planera sin yta och att undvika overkill av reklambudskap – hålla sig till enkelhet men sträva efter ett premium utseende som passar varumärkets/ företagets strategi!
📌 ÖVA PÅ DET MAN VILL SÄGA TILL BESÖKARNA
Nu när man har tänkt på de visuella komponenterna är det dags att fokusera på hur och vad man kommunicerar. Besökare vill veta mer om varumärket/ företaget och vad de gör. För att sticka ut från mängden behöver man välja rätt budskap som fångar uppmärksamheten och förbereda sig inför konversationer. Övning ger färdighet!
📌 FÖLJ UPP BESÖKARNA MAN TRÄFFADE
Detta steg är ett måste om man vill mäta framgången för marknadsföringsinsatser på mässan/ eventet. Förhoppningsvis har man lyckats lämna efter sig ett fantastiskt intryck på besökarna och då är man redo att kontakta dem igen. Vem har de träffat? Vad pratades det om? Och vilka lösningar föreslogs till ”problemen”? Skapa en skräddarsydd mejlinglista för olika grupper och branscher. Då kan man skicka besökare content som är relevant och värdeskapande samtidigt som man presenterar sig själv som en expert.
Hjälp med en yta under ett event eller en mässa? Kontakta vårt team av experter på 08-12088900 eller mejla till info@faberexposize.se.
Recent Comments