FaberExposize – VI FÅR DIG ATT SYNAS!
FaberExposize är i grunden ett familjeföretag som idag vuxit till att vara en del av en större produktionskedja. Vi har utvecklats till en koncern med försäljningsenheter runtom i världen och produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Vårt nordiska huvudkontor i Stockholm levererar allt från enstaka produkter till skräddarsydda lösningar inklusive distribution, montage och lagring. FaberExposize vision är att skapa ett framgångsrikt partnerskap med dig som kund, baserat på ömsesidig respekt, förtroende och öppenhet.
2022
FaberExposize utökar sortiment
Från att vara producent av textila skyltningslösningar har vi nu även inkluderat skyltar och digitala lösningar till vårt utbud. Vi erbjuder våra kunder allt från standard produkter till skräddarsydda lösningar både analogt och digitalt.
2022
Fullständig återvinning av våra material påbörjat
Stolta kan vi meddela att vi har tagit fram en ny process att återvinna uttjänta material. Tester pågår för tillfället och vi ser framemot att snart kunna erbjuda våra kunder denna möjlighet så att vi kan bidra till att nå de uppsatta hållbarhetsmålen.
2021
FaberExposize AB expanderar till Norge genom Get Noticed AS
Vi är glada att kunna välkomna det norska teamet till vår familj. Vi ser fram emot att lära av varandra och dela erfarenheter för att stärka vår position i Norden.
Förvärvet av Get Noticed AS passar in i FaberExposize AB’s strategi: allt inom print erbjuds nu lokalt till den norska marknaden.
Välkommen till www.getnoticed.no
2021
FORMEL 1 – DUTCH GRAND PRIX
Fem veckor tog det att bygga upp detta prestigefyllda event i mer än 40 olika projekt. Följande lösningar tog FaberExposize fram för hela Race området: 22.000 m2 banderollduk, 6.500 m2 nät, 8 500 meter aluminiumrör, 2 000 rörkopplingar, 400 000 buntband, 1.800 m2 dekaler/folie, 650 m2 plywood skyltar, 800 m2 Blockout banderoller, Forex paneler och Pallboard.
2021
EUROVISION SONG FESTIVAL 2021
Årets upplaga av Eurovision Song Festival organiserades i Rotterdam, Nederländerna. FaberExposize fick uppdraget att stå för all city dressing av staden, som verkligen blev en färggrann metamorfos. All använd material var återvunnet och PVCfritt plus att allt samlades in efter festivalen för att återvinnas igen – circulärt event!
2020
Signtuner Lenn blir en del av FaberExposize
Inom skyltning är LENN ett namn som är känt för sin kvalitet, deras öga för detaljer och deras smidiga process från A till Ö när det gäller branding av event. När pandemin bröt ut blev det totalstopp i alla projekt, men FaberExposize såg mervärdet av en kombination med LENN, vilket ledde till uppköp av bolaget.
För projekt som Lenn utfört, gå in på www.lenn.nl
2019
FaberExposize Norden säljer en del av verksamheten till en av Europas största producenter
Nordiska verksamheten i FaberExposize köps upp delvis av en av Europas största digitala producenter, Flagowa Kraina. Detta uppköp innebär att närheten till produktionen ökar samt att våra Nordiska försäljningskontor får prioriterad service och leverans samt möjlighet till snabbare produktutveckling.
2018
NYTT FLAGGMATERIAL TITAN LOCKCHAIN – livslängd upp till 4x längre än traditionell flaggtextil
Där det finns människor, finns det flaggor. Flaggor är ett utmärkt kommunikationsverktyg, är synliga och enkla att sätta upp.
Nu presenterar vi ett nytt material som har en livslängd upp till 4x längre än traditionell flaggtextil. Läs mer här
2017-2018
VOLVO OCEAN RACE branded by FaberExposize
Med ett team av specialister, levererar FaberExposize lejonparten av den visuella närvaron för sponsorer och andra inblandade parter i Volvo Ocean Race.
Vi har bl.a. levererat flaggor, banderoller, staketintäckning och informations pelare som kommunikationsbärare och som ett innovativt tillägg placeras Lightboxes i teampaviljongerna.
2016
UPPKÖP AV SKYLTNINGSFÖRETAGET HAAN RECLAME
Förvärvet av Haan, som specialiserat sig på fasadskyltning, bildekor och ljuslådor, är ett viktigt steg i den nya riktningen som Faber Group nu tar.
Med förvärven Imaba, Exposize, XXL Megaprint och Haan Reclame utvecklades Faber snabbt från att vara expert på flaggor till att bli ett internationellt företag med en omfattande portfölj av produkter och tjänster inom skyltning av företag, butiker, evenemang och städer.
Förra året fick Haan Reclame det exklusiva kontraktet med arrangemanget kulturhuvudstaden Leeuwaarden 2018.
2016
XXL MEGAPRINT I TYSKLAND OCKSÅ EN DEL AV FABER GROUP
Faber Fahnen, Fabers systerföretag i Tyskland, har funnits på den tyska marknaden sedan 2008. Deras produktportfölj har nu utökats kraftigt i och med övertagandet av XXL Megaprint i Heiligenstadt.
2016
NY FABRIK I POLEN
Anläggningen öppnades i början av 2016. Området är ca 4000m2. Bristen på utrymme löste sig och gav oss en mycket bättre logistik .
Även en smart lösning för energiförbrukningen, tillverkningen genererar en hel del värme, och denna värme samlas in och återanvänds för uppvärmning av hela fastigheten.
2015
STORFORMATSTRYCKERIET EXPOSIZE ÄR EN DEL AV OSS
Genom köpet har Faber Group utvecklats till ett företag med en omsättning på €50 miljoner och 450 anställda.
2015
FÖRVÄRV AV VISUELL KOMMUNIKATIONS-SPECIALIST IMABA VISUAL EXPERIENCE
Utöver textiltryck kan vi nu även trycka formskurna displaysystem på hårda material som kanalplast, akryl, aluminium, glas, trä, kartong, papper, klistermärken och andra liknande material.
2014
MEDLEM I FAIR WEAR FOUNDATION
Fair Wear Foundation (FWF) är en oberoende, icke vinstdrivande organisation som arbetar med företag och fabriker för att förbättra arbetsvillkoren för textilindustrin.
Genom att vara medlem i Fair Wear Foundation, åtar vi oss att följa FWF:s villkor vilket leder till hållbara och långsiktiga lösningar genom hela vår produktionskedja.
2014
FAIRLYN® – GRÖNT FRÅN BÖRJAN TILL SLUT
Vi lanserar FAIRLYN® – Miljövänligt och PVC-fritt skyltningsalternativ både gällande material, tryck och återvinning.
Fairlyn® är nämligen fritt från tungmetaller och giftiga lösningsmedel, och trycks med miljövänligt bläck och kan återvinnas helt. Samtidigt har vikten på materialet reducerats med 30% och underlättar därmed installation och ger starka och klara färger för perfekt tryck.
2012
UEFA EURO
Faber Flags levererade all textil skyltning till EUFA EURO 2012 i Polen och Ukraina – ett city dressing-projekt av stora mått: 150,000 kvm tryckt skyltningsmaterial i textil och PVC Mesh, 2000 olika layouter, på två olika språk, leverans till 400 olika adresser i flera länder.
2011 – 2012 och 2014 – 2015
STOLT LEVERANTÖR AV VOLVO OCEAN RACE
Faber Flags tillverkade och levererade till alla stop-overs brandingmaterial som användes av Volvo Ocean Race för utsmyckning av alla värdhamnar.
2009
HÖGTEKNOLOGISK SCREENTRYCK I ASIEN
Finanskrisen 2008 gör att Fabers ledning genomlyser koncernens struktur och resurser. Faber investerar i en helt ny produktionsanläggning i Bangkok, Thailand. Fokus är miljömedvetenhet och kostnadseffektiv produktion.
Fabriken får flertalet utmärkelser av Thailändska myndigheter för sin utmärkta arbetsmiljö och miljövänliga prestanda.
2005
DIGITALTRYCK I EUROPA
Faber investerar i en stor fabrik i Polen, förutom produktionskapacitet inom screentryck så utökas nu möjligheten till digital tryckteknik.
Fabrikens förmåga till särtryck och fotografiskt tryck i fullfärg samt en centralt geografisk placering i Europa ger koncernen ytterligare fördelar. Inom fabriken ryms en sofistikerad konfektionsavdelning och nu kan Fabers kunder erbjudas digitaltryckta produkter med mycket korta leveranstider.
2000 – 2006
LEVERANTÖR TILL OLYMPISKA SPELEN
Faber expanderar ytterligare och levererar till bland annat Olympiska Spelen (Sommarolympiaderna i Sydney (2000) och Aten (2004), Vinterolympiaderna i Salt Lake City (2002) och Turin (2006)). Nära 16 mil tryckt textil levereras till varje OS.
1980 – 1990
FABERKONCERNEN VÄXER
1980 installeras ytterligare tryckpressar – och kapaciteten ökar med 300%. Samtidigt så lanseras en ny typ av textil (self locking warp knitted polyester) som revolutionerar marknaden för textil med reklamtryck.
Faber startar dotterbolag i Belgien och Frankrike. Andra generationens Faber – Mark, Huib och Wouter – ansluter till företaget efter studier vid universitetet och fortsätter att utveckla företaget.
1978
FÖRSTA FLATBED-SCREENTRYCKPRESSEN FÖR TEXTIL I VÄRLDEN
Efter två år av experimentellt arbete och utveckling så tas den första flat bed screentrycksmaskinen för textil i världen i bruk.
1963
SVERIGE FÅR BESÖK AV FABER
Herr Faber packar sin Volvo Amazon full med reklamtryckt textil och åker till Sverige, som han förstått är ett flaggälskande land.
Här besöker han stora företag som OK, Texaco, Gulf, Shell och Volvo. Faber levererar flaggor och parasoller över hela världen och i Stockholm startar en agentur för Faber Vlaggen.
1955
DEN FÖRSTA FABRIKEN
I staden Markelo i Holland byggs så det första tryckeriet; produktionen industrialiseras. Företaget trycker reklam på textilier och efterfrågan ökar, så även utanför landets gränser.
Faber är en ledande aktör på marknaden och ett hushållsnamn i Benelux-länderna.
1945
FLAGGOR TILL DE ALLIERADE
Under andra världskriget börjar företaget tillverka flaggor. C Faber blir tillfångatagen av tyska militärpolisen då han ertappas med en väska full av handtryckta flaggor till de allierade. 14 dagar senare frias Amsterdam av kanadensiska styrkor och Faber kan fortsätta sin verksamhet.
Bröderna Faber kallar sitt företag Faber Vlaggen; som blir Faber Flags på engelska.
1933
FABER GRUNDADES
Durk Gerben Jan Faber och Cornelis Faber startar ett segelmakeri/ tält- och presenningsföretag i Amsterdam som snabbt blir en succé.
Allt fler efterfrågar deras tjänster och en gedigen kunskap om textilier och sömnad växer fram, men också om hur väderbeständig färg appliceras på produkterna.